-
پیاده ی ارتقا یافته
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:51
پیاده پیاده در سمت ثابت و روی ستون خود حرکت میکند یعنی در امتداد قائم جلو رفته و به عقب برگشتن و به چپ و راست رفتن برای آن ممنوع است در صورتی که پیاده در نخستین خانه خود عزیمت خود باشد مختار است که به دلخواه خود یک یا دو خانه به جلو حرکت کند ولی اگر در اولین خانه عزیمت خود نباشد در هر نوبت منحصراً باید یک خانه پیشروی...
-
حرکات اسب
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:47
اسب مسیر حرکت اسب دو خانه در جهت عمودی و سپس یک خانه در جهت افقی و یا بر عکس دو خانه در جهت افقی و بعد یک خانه در جهت قائم میباشد. به تعریف دیگر مسیر حرکت اسب به شکل حرف “L” است. اسب سفید خانه e4 میتواند با طی مسیر تعریف شده به هرکدام از 8 خانه علامت گذاری شده نقل مکان کند. نکته شایان توجه آن است که اسب مستقر در...
-
حرکات وزیر
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:46
وزیر وزیر میتواند هم مانند رخ و هم مانند فیل حرکت کند.
-
حرکات رخ
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:44
رخ رخ بر روی عرضها و ستونها هرقدر که بتواند حرکت میکند.
-
حرکات فیل
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:43
فیل فیل بر روی قطرها هر اندازه که بتواند بصورت مورب حرکت میکند.
-
حرکات شاه
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:42
شاه شاه میتواند به کلیه خانههای همجوار خود عزیمت کند.
-
نام مهره
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:26
م هرههای شطرنج شاه وزیر رخ فیل اسب پیاده یک شطرنج استاندارد دارای ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) میباشد. هر بازیکن ۱۶ مهره را در اختیار دارد. هشت عدد پیاده، دو عدد رخ، دو عدد اسب، دو عدد فیل، یک وزیر و یک شاه.
-
حرکت پیاده
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:20
-
[ بدون عنوان ]
چهارشنبه 10 آبان 1396 19:18
-
امتیاز مهره ها
چهارشنبه 10 آبان 1396 17:52
وزیر= 9 رخ یا قلعه=5 فیل و اسب=3 پیاده یا سرباز=1
-
علامت های اختصاری برای حرکات در شطرنج
چهارشنبه 10 آبان 1396 17:40
زدن مهره =x کیش دادن=+ مات کردن = # قلعه کوچک=o.o قلعه بزرگ= o.o.o
-
حروف اختصاری مهره های شطرنج برای ثبت حرکات
چهارشنبه 10 آبان 1396 17:22
شاه= K وزیر= Q رخ یا قلعه= R فیل = B اسب= N پیاده یا سرباز= P